Oletko uusi sähköisen asiointipalvelun käyttäjä?

Ensimmäisellä kirjautumiskerralla on hyväksyttävä sähköisen asioinnin sopimus sekä täydennettävä omat tiedot. Kirjautumalla sähköiseen asiointiin tai ajanvarauspalveluihin voit varata, siirtää tai perua aikoja ja täyttää esitietolomakkeita, ottaa yhteyttä sinua hoitaviin terveydenhuollon yksiköihin sekä sovittaessa viestiä turvallisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Palvelut vaihtelevat vielä toistaiseksi eri hyvinvointikeskusten – ja asemien välillä.

Suurin osa palveluista edellyttää tietosuojan vuoksi vahvaa tunnistautumista, joten kirjautuminen palveluiden käyttäjäksi tapahtuu omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Sähköisen asioinnin aloittaminen

Nopeutat asiointipalvelun käyttöönottoa, kun kirjaudut asiointipalvelun käyttäjäksi jo ennakkoon ja hyväksyt sähköisen asioinnin sopimuksen jo etukäteen. Tällöin Essote voi lähettää sinulle kutsukirjeitä ja lomakkeita sähköisesti täytettäväksi ennen vastaanottokäyntiä. Joidenkin palveluiden (esimerkiksi viestintä ammattilaisen kanssa) aloituksesta on sovittava kuitenkin siinä yksikössä, jonka kanssa haluat asioida sähköisesti.

Kirjaudu sähköisen asiointipalvelun käyttäjäksi

Puolesta asiointi

Huoltaja voi asioida lapsensa puolesta Essoten sähköisissä palveluissa. Toiminto otetaan käyttöön vaiheittain. Alkuvaiheessa huoltaja voi asioida alle 10-vuotiaan lapsensa puolesta ajanvarauspalveluissa. Vuoden 2017 aikana puolesta asioinnin mahdollisuutta laajennetaan myös muihin Essoten sähköisiin palveluihin. Huoltaja kirjautuu sähköiseen palveluun omilla tunnuksillaan. Huoltajan oikeus asioida lapsen puolesta tarkistetaan automaattisesti väestötietojärjestelmästä.

Huoltaja ei voi asioida lapsen puolesta, jos

  • huoltajalle itselleen on määrätty edunvalvoja
  • yli 3 kuukauden ikäisellä lapsella ei ole nimeä
  • lapsella tai jollakulla muulla huoltajista on turvakielto
  • lapsen huollosta on huollonjakosopimus tai -määräys.

Huollonjakosopimuksen tai -määräyksen sisältöä ei tallenneta väestötietojärjestelmään vielä sellaisessa muodossa, että tietojärjestelmät pystyisivät tarkistamaan sopimuksen sisällön (esim. tietoa huoltajien tehtävien jaosta). Sen vuoksi huoltajat, joilla on väestötietojärjestelmään kirjattu tieto, että lapsen huolto on jaettu, eivät toistaiseksi pysty asioimaan kyseisen lapsen puolesta. Sen sijaan huoltaja voi asioida lapsen puolesta, jos on sovittu pelkästään lapsen asumisesta.

Näin voit tehdä lapsellesi ajanvarauksen

Käytössäsi olevat sähköiset asiointipalvelut

Ilmoita huolesta

Huoli vanhuksesta
Jos ikäihmisen pärjäämisestä herää huoli.

Kerro huolesi meille
Jos tunnet tarvitsevasi tukea lapsen kasvatuksessa tai hoidossa tai perheen vanhemmilla on parisuhdeongelmia.

Lähisuhdeväkivalta
Voit kertoa ammattilaisille, jos olet kohdannut (henkistä tai fyysistä) väkivaltaa läheistesi tekemänä tai elät tilanteessa, jossa väkivalta on läsnä.

Pyydä hoito-ohjeita tai rokotereseptiä

Epäily virtsatietulehduksesta
Jos epäilet sairastavasi virtsatietulehdusta. Terveydenhuollon ammattilainen tekee oireiden perusteella arvioinnin ja saat toimintaohjeet. Parhaimmassa tapauksessa saatat saada eReseptin ilman vastaanotolle käyntiä. Palvelu on käytössä Essoten alueella, lukuun ottamatta Mäntyharjua, Pertunmaata ja Pieksämäkeä.

Pneumokokkirokoteresepti
Täyttämällä lomakkeen voi tilata pneumokokkirokotteesta eReseptin ilman lääkärin vastaanottokäyntiä tai soittoa.

 

Lähetä yhteydenotto

Yhteydenotto keskussairaalaan

Yhteydenotto suun terveydenhuoltoon

Yhteydenotto fysio- ja toimintaterapiaan

Yhteydenotto apuvälineyksikköön kiireettömien apuvälineasioiden hoitamiseen.

Yhteydenotto lastenvalvojat

 

Lähetä esitietoja

Äitiyshuollon esitiedot.
Käytössä alueen neuvoloissa ja äitiysvastaanotolla

Verenpaineen seuranta

Verensokerin seuranta

Synnytystoiveet
Lasta odottava äiti voi tuoda esille omia ja perheen toiveita.

Esitietolomakkeet (leikkauksen esitieto, reumasairauksien esitieto, psykiatrian esitieto, kipu ja fysiatria, synnytyspelko, lantionpohjaongelmat)
Jos olet saanut lomakkeen täyttöpyynnön ammattilaiselta, pääset täyttämään sen täältä.

 

Tee hakemuksia ja tilauksia

Ateriapalveluhakemus
Kotihoidon ateriapalvelua myönnetään pääasiassa säännöllisen kotihoidon asiakkaille tukipalveluna hakemuksen perusteella.

Toimeentulotukihakemus

Digitaalisten röntgenkuvien tilaus
Voit pyytää kuvakopioita Mikkelin keskussairaalan, Pieksämäen sairaalan sekä Pankalammen röntgenosaston ottamista kuvista.

Potilasasiakirjojen tilaus.
Voit pyytää kopioita omista potilasasiakirjoista.

Potilasrekisterin lokitiedot.
Omia asiakas- tai potilastietoja koskeva tarkastamispyyntö.

Muistutus.
Hoitoon tai kohteluun tyytymätön asiakas tai omainen voi tehdä muistutuksen sen yksikön vastaavalle johtajalle, jossa potilas/asiakas on asioinut.

Lapsiperheiden kotipalvelun hakulomake

Hyvinvointiaseman vaihto

 

Erityisryhmien asiointi Ensineuvoon  

Palvelu on tarkoitettu mikkeliläisille viittomakielisille ja kuulovammaisille henkilöille. Palvelussa voit saada terveysneuvoja ja varata ajan lääkärille, sairaanhoitajalle tai laboratorioon. Palvelussa voit myös vaihtaa tai perua ajanvarauksen. Viesteihin vastaavat Etelä-Savon Ensineuvon hoitajat. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

Kirjautumisen jälkeen valitset Viestit- palvelun, täytät lomakkeen ja painat Lähetä – painiketta. Saat ajanvarausviesteihisi vastauksen arkisin klo 7–21, viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 7–15. Jos haluat varata ajan lääkärille tai sairaanhoitajalle, saat vastauksen puolen tunnin (30 min.) kuluessa. Muihin viesteihin vastataan kahden (2) vuorokauden kuluessa. Voit lähettää viestejä ympäri vuorokauden.

Viestin saapuneesta vastauksesta saat sähköpostiisi, jos niin haluat. Vastauksen käyt lukemassa kirjautumalla palveluun. Mikäli et saa vastausta viestiisi sovitun ajan kuluessa, käytä muita yhteydenottokanavia. Kiireellisissä asioissa (esim. rintakipu, runsaasti vuotava haava) kannattaa ottaa ensisijaisesti yhteyttä hätäkeskukseen puh. 112 tai tekstiviesti 040 – 733 4112.

Erityisryhmien asiointi Ensineuvoon

Omahoitopalvelu Marevan -hoitoa käyttäville asiakkaille

Voit tarkistaa INR -tuloksesi sekä hoitoon liittyvän lääkeannostuksesi Omahoito palvelussa. INR-tulos ja -annostus löytyvät Omahoito -välilehdeltä kohdasta Marevan-hoito. Voit varata samalla kertaa ajan seuraavaa INR-kontrollia varten.

 

Liitteet