Monipuolinen ja riittävästi suojaravintoaineita sisältävä ruokavalio turvaa hyvän ravitsemuksen myös imetysaikana. Äidin hyvä ravitsemustila edistää synnytyksestä toipumista, äidin jaksamista ja imetyksen onnistumista. Äidin syömän ruuan ravintosisältö vaikuttaa erittyvän rintamaidon ravintosisältöön. Myös ruuan makuaineet erittyvät rintamaitoon. Koko imetysajan kannattaa syödä monipuolisesti, vaihtelevasti ja terveellisesti.  Erityisesti ruuan rasvan laadusta huolehtiminen on tärkeää, että vauva saa riittävästi pehmeitä rasvoja hermoston ja näkökyvyn kehittymiseen. Pehmeää rasvaa saa margariinista, öljystä, salaatinkastikkeesta, kalasta, pähkinöistä, manteleista ja siemenistä.”Allergisoivien ruoka-aineiden välttäminen raskauden ja imetyksen aikana ei nykykäsityksen mukaan vähennä lapsen allergisten sairauksien riskiä.

D-vitamiinilisää (10 µg/vrk) suositellaan kaikille äideille koko imetyksen ajaksi. Monivitamiinivalmiste on tarpeen vain, jos ruokavalio on yksipuolinen, äiti luovuttaa rintamaitoa, monikkoraskauksissa tai kun uusi raskaus alkaa heti edellisen jälkeen.

Raskauden aikana äidin elimistöön kerääntyy varastorasvaa imetystä varten (katso opas s. 51). Mitä enemmän varastorasvaa on, sitä pienempi on lisäenergiantarve imetyksen aikana. Lapsen ollessa puolivuotias lisäenergiantarve loppuu, koska rintamaidon määrä pienenee kun lapsi syö enemmän kiinteää ruokaa.

Imetyksen lopettamisen jälkeen tavoitteena on normaalipaino. Äidin paino voi nousta liikaa raskaus- ja imetysaikana epäterveellisen syömisen, ruokarytmimuutoksen (napostelun), vähentyneen liikunnan ja elämäntilanteen muutoksen vuoksi ja silloin imetys ei normalisoi painoa. Liikunta ja terveellinen syöminen tukevat painonhallintaa.

Lisätietoa: