Essoten Chat-palvelua on laajennettu 3.5. lähtien vanhus- ja vammaispalveluihin sekä perhepalveluihin.

Etelä-Savon sote-uudistus lanseerasi 1.3.2021 Essoten www-sivuille uuden chat-palvelun , jonka tarkoituksena on testata chat-palvelun käyttöönottoa tulevalle Etelä-Savon hyvinvointialueelle. Chat on ollut toiminnassa nyt kaksi kuukautta onnistuneesti terveysneuvossa sekä työikäisten sosiaalityössä.

Chat-palvelua laajennetaan 3.5.2021 alkaen sisältäen seuraavat uudet palveluryhmät:

Vanhus- ja vammaispalvelut:

• Palveluneuvo: ma-pe klo 8–15

o Kiireetön, yleinen palveluohjaus ja neuvonta

• Vammaispalvelut: ma-pe klo 8–15

o Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta vammaisten palveluihin ja niihin hakemiseen liittyen

o Tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole omaa sosiaalityöntekijää sekä omaisille ja yhteistyökumppaneille

• Henkilökohtaisen avun työsuhdeasiat ja palkanlaskenta: ti ja to klo 12–13

o Henkilökohtaisille avustajille

o Työsuhteeseen liittyvä ohjaus ja neuvonta

o Palkanlaskentaan liittyvä ohjaus ja neuvonta

o Löydät palvelun vammaispalvelujen kautta

Perhepalvelut:

• Neuvolapalvelut: ma-pe klo 12–14

o Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta

• Kätilöt: ma ja to klo 12–14

o Raskaana oleville ja synnyttäneille äideille

o Kiireetön palveluohjaus ja neuvonta

Näiden lisäksi terveysneuvon ja työikäisten sosiaalityön chat-palvelut jatkuvat normaalisti.

• Terveysneuvo: ma-pe klo 8–15

o Kiireetön, yleinen terveysneuvonta

• Työikäisten sosiaalityö: ti ja to klo 13–15

o Yleinen neuvonta ja ohjaus

Chat-palvelun käyttö

Chat-palvelu mahdollistaa kiireettömän asioinnin Essoten verkkosivuilla (www.essote.fi) anonyyminä tai tunnistautuneena Suomi.fi-tunnistautumisen avulla.

Chat-palveluun saapuessa asiakkaan ottaa ensimmäisenä vastaan Chatbot. Chatbot ohjaa asiasta eteenpäin tarpeiden mukaan joko:

• kahdenkeskiseen Chat-keskusteluun ammattilaiselle,

• Essoten kiireettömälle yhteydenottolomakkeelle,

• lisätiedon löytämiseksi tietylle Essoten verkkosivulle tai

• Omaolon oirearviolomakkeelle.

Chat-palvelua kehitetään jatkuvasti siten, että Chatbot tunnistaisi mahdollisimman hyvin asiakkaan sanoja ja osaisi ohjata asiakkaat oikean tiedon luokse nopeasti.

Jos Chatbot ei ymmärrä asiakkaan asiaa ja Chat-palvelussa on palveluryhmän ammattilaiset paikalla, niin asiakas ohjataan chat-keskusteluun.

Etelä-Savon sote-uudistus ja Essote seuraavat Chat-palvelun kehittymistä ja palvelun toimivuudesta on saatu kerättyä paljon dataa. Esimerkiksi maaliskuun 2021 aikana Chatbot keskusteli asiakkaiden kanssa yhteensä 8 909 kertaa, joista ainoastaan 15,4 % (1 370 kpl) siirrettiin ammattilaisen hoidettavaksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että Chatbot on ymmärtänyt erinomaisesti asiakkaan pyyntöjä ja osannut ohjata heitä oikean tiedon luokse.

Lisätietoja

Anni Sormunen
ICT-koordinaattori
Etelä-Savon sote-uudistus
anni.sormunen [at] etela-savo.fi
040 359 8000