Yksinkertaistamme ja sujuvoitamme puhelinpalvelujamme. Päivystyksen ja Ensineuvon numerot yhdistyvät Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä (Essote).

Jatkossa soitetaan 4.4. lähtien vain Ensineuvon numeroon 015 211 411 alueella Mikkeli, Hirvensalmi, Haukivuori, Anttola, Ristiina-Suomenniemi. Numerosta soittajalle avautuu kaksi linjaa.

Jos asiakas tarvitsee ajanvarausta, määräaikaiskontrollia, ohjausta- ja neuvontaa, lääkärintodistusta tai -lausuntoja tai muuta kiireetöntä ajanvarausta hän valitsee linjan yksi. Tämä linja on auki ma-pe klo 8.00-16.00.

– Näiden kellonaikojen ulkopuolella puhelut ohjautuvat automaattisesti toiselle linjalle, jossa käsitellään vain kiireellisiä asioita, kertoo päivystyspalvelujen ylilääkäri Santeri Seppälä.

Jos asiakkaan vaiva on äkillinen tai hän tarvitsee kiireellistä hoitoa, hän valitsee linjan kaksi. Tämä linja palvelee ympäri vuorokauden.

– Jos soittaa vahingossa vanhaan päivystyksen numeroon, niin ei kannata huolestua. Sieltä puhelu ohjataan uuteen paikkaan. Hätätapauksessa kannattaa aina tietysti soittaa numeroon 112, sanoo päivystyksen osastonhoitaja Päivi Ylönen.

Juvalla, Kangasniemellä, Mäntyharjulla, Pertunmaalla ja Puumalassa toimitaan edelleen oman hyvinvointikeskuksen tai -aseman puhelinpalvelun kautta.

– Näillä paikkakunnilla kannattaa soittaa suoraan omaan hyvinvointikeskukseen tai -asemalle tai käydä siellä, kehottaa vastaanottoalueen ylilääkäri Jarmo Lappalainen.

Kiireettömissä asioissa voi käyttää myös nettiyhtyettä

Lappalainen kehottaa kokeilemaan myös jatkuvasti laajentuvia Essoten sähköisiä palveluja. Esimerkiksi kiireettömän asioinnin voi hoitaa Essoten nettisivujen kautta.

Asiakkailla on mahdollisuus ottaa yhteyttä netin kautta hyvinvointiasemien, kuvantamisen, mielenterveys – ja päihdepalvelujen, suun terveydenhuollon ja perheiden palveluihin liittyvissä asioissa, esimerkiksi:

  • ajanvarauksen peruminen tai siirtäminen
  • lääkärintodistukset ja lausunnot
  • lääkeasiat

Myös Nopean palvelun hoitajan vastaanotolle NOPA-palveluun pääsee Essoten etusivun ajanvarauksen kautta. NOPA soveltuu esimerkiksi terveysongelman selvittelyn aloitukseen, lääkepistoksiin ja lääkehoitoon liittyviin kysymyksiin, ompeleiden poistoon, korvahuuhteluun, haavojen tai palovammojen näyttöön ja sairauslomatodistusasioihin (lyhyt poissaolo). Lääkäri osallistuu hoitoon tarvittaessa tulemalla vastaanotolle tai antamalla hoito-ohjeet.

– Nopean palvelun hoitajan vastaanotto on lisännyt nopeasti suosiotaan. Se on tarkoitettu yhden asian hoitoon, Lappalainen kertoo.

Reseptitietoja ja omia potilastietoja kannattaa katsoa Omakanta-palvelusta.

Lisätietoja

Päivi Ylönen
Osastonhoitaja, päivystys
Essote
paivi.ylonen [at] essote.fi
044 351 2301

Marju Peurala
Osastonhoitaja, vastaanottoalue
Essote
marju.peurala [at] essote.fi
044 351 2576