Lääkäriaikojen varaamista sähköisesti kokeillaan Essotessa. Aikoja on varattavissa lääkärien kiireellisille vastaanottoajoille samalle tai seuraavalle päivälle Ristiinan hyvinvointiasemalla.

Asiakas voi varata ajan itse suoraan Essoten sähköisten palvelujen ajanvarauksen kautta:

– Julkisella puolella olemme etujoukoissa lääkäriaikojen suoran varaamisen suhteen. Juuri nyt emme voi tietysti kovin pitkälle tätä tietä edetä lääkärivajeen takia. Ristiinan kautta hankimme kokemuksia. Varmasti julkinen terveydenhuolto seuraa tässä kaikkialla jossain vaiheessa yksityisen puolen varaustapaa ja niin mekin ottaen kuitenkin huomioon potilaan ohjannan ja hoidon tarpeen arvioinnin, sanoo vastaanottopalvelujen ylilääkäri Hans Gärdström.

Essoten ajanvarauspalveluissa on kymmeniä mahdollisuuksia. Asiakas voi varata, siirtää tai perua aikoja osassa kuntayhtymän yksiköitä.  Ajanvarauspalvelusta asiakas näkee myös kaikki ajanvarauksensa Essoten yksiköihin.

– Teknisesti meillä on hyvä valmius kehittää sähköisiä palveluja. Vastaanottopalvelujen etädiagnostiikkaa hyödyntävässä etälääkäritoiminnassa olemme varmasti julkisen puolen ykkösiä koko maassa. Ajanvarauksessa tarvitsemme vielä jonkin verran toimintatapojemme muutoksia ja kehitystyötä tietojärjestelmien ”konepellin alla”, kertoo kehittämisasiantuntija Pirjo Hilama Essoten tietohallinnosta.

Ajanvarauspalveluissa voi asioida myös toisen henkilön puolesta. Tällä hetkellä asioimaan pääsee alle 10-vuotiaan alaikäisen puolesta sekä täysi-ikäisen puolesta, mikäli hän on antanut sähköisen valtuuden terveydenhuollon asioiden hoitoon.

– Sähköisten palvelujemme kattavuus kasvaa koko ajan. Suosituimpia sähköisiä palvelujamme ovat nopean palvelun hoitajavastaanoton (NOPA) ajanvaraus ja kiireetön yhteydenottopyyntö. Essoten www-sivujen sähköisten asiointipalvelujen tarjontaan kannattaa tutustua ja käyttää niitä. Ne ovat jonottamatta auki 24/7, vinkkaa Essoten palveluohjauspäällikkö Tuula Taivalantti.

Jatkossa Essoten palautejärjestelmä tukee sähköisten palvelujen käyttöönottoa. Jos työntekijät eivät muista suositella sähköisiä palveluja, palautejärjestelmä näyttää sen.

– Myrtsinaama häviää yksikön palautejärjestelmästä, kun olemme oppineet kertomaan myös sähköisistä mahdollisuuksista asioida, Gärdström kertoo.

Palautejärjestelmä tukee sähköisten palvelujen käyttöönottoa.

Lisätietoja

Hans Gärdström
Ylilääkäri
Vastanottopalvelut
Essote
hans.gardstrom [at] essote.fi
044 794 4000

Pirjo Hilama
Kehittämisasiantuntija
Tietohallinto, Essote
pirjo.hilama [at] essote.fi
044 351 6537

Tuula Taivalantti
Palveluohjauspäällikkö
Essote
tuula.taivalantti [at] essote.fi
040 359 6825