Essoten nettisivuilla viime maaliskuusta palvellut chat on saanut uudistuneen ilmeen. Uudistuksessa chat-ikkunan käyttöliittymä yksinkertaistui ja sai myös ”kasvot” virtuaaliapuri Essistä.

Essi ohjaa chatin käyttäjää eteenpäin sähköiseen ajanvaraukseen, muihin palveluihin tai keskustelemaan Essoten Digihoitajan kanssa arkisin klo 8–15.

Chatin kautta asiakas pääsee myös helpoiten Digilääkäri-palveluun, joka on ollut Essoten alueen asukkaille maksuton etävastaanotto viime toukokuusta alkaen. Digilääkärille pääsee päivittäin klo 6–24.

– Essoten asiakkaat ovat löytäneet chat-palvelun todella hyvin ja sen avulla voikin hoitaa lähes kaikki samat asiat kuin puhelimitse Terveysneuvossakin, kertoo chatin tuottanut Etelä-Savon hyvinvointialueen ICT-koordinaattori Anni Sormunen.

Sormunen kertoo, että viime vuoden aikana chatia käytettiin virtuaaliavusteisesti lähes 50 tuhatta kertaa. Näistä reilut 6 200 ohjattiin keskusteluiksi ammattilaisille. Suuren käyttömäärän lisäksi palautekin oli hyvää, keskiarvosanaksi muodostui 7,1 asteikolla 0–10.

Chat palvelu löytyy Essoten nettisivuilta www.essote.fi ja se toimii sekä tietokoneella että älypuhelimella käytettäessä.

Chat-palvelun kautta saa apua muun muassa seuraavissa asioissa:

  • Yleinen, kiireetön terveysneuvonta ja ohjaus
  • Vanhus- ja vammaispalvelujen kiireetön neuvonta ja palveluohjaus
  • Työikäisten sosiaalityön yleinen neuvonta ja ohjaus
  • Neuvolapalvelujen kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
  • Raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
  • Suun terveydenhuollon kiireetön palveluohjaus ja neuvonta
  • Ajan varanneille sydäntoimenpiteisiin liittyviin kysymyksiin (sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, tahdistimeen ja rytminsiirtoon)

Digihoitajat ovat paikalla Chat-palvelussa arkisin klo 8–15 ja Digilääkäri palvelee joka päivä klo 06–24.

Chat- ja chatbot-palvelu käynnistettiin maaliskuussa 2021 osana Etelä-Savon hyvinvointialueen pilottia, jonka tarkoituksena oli testata uuden teknologian toimivuutta sekä monipuolistaa digiasioinnin keinoja. Pilotti päättyi joulukuussa 2021, jonka jälkeen sen onnistumista arvioitiin ja hyvien tulosten johdosta chat-palvelu päätettiin siirtää vakituiseksi toiminnaksi Essotessa.