Essote on uudistanut Chat-palvelunsa. Uusi Chat  on tarkoitettu Essoten alueella asioiville asiakkaille ja se on otettu käyttöön Essoten www-sivuilla 1.3.2021.

– Palvelusta saa laajasti erilaista neuvontaa, jota aiemmin voinut hakea vain puhelimitse tai vastaanotoilta. Chatin kautta voi hoitaa pitkälti samoja asioita kuin Terveysneuvon, vanhus- ja vammaispalvelujen Palveluneuvon sekä työikäisten sosiaalityön puhelinnumeroista, kertoo sote-uudistuksen ICT-koordinaattori Anni Sormunen.

Kevään aikana Chat laajenee myös muihin palveluihin. Chat-palvelu mahdollistaa kiireettömän asioinnin anonyyminä tai tunnistautuneena Suomi.fi-tunnistautumisen, esimerkiksi pankkitunnusten avulla. Chatissa asiakas voi valita kanavan, johon hänen asiansa liittyy.

– Chatissa vastaavat Essoten omat ammattilaiset eri aloilta ja palvelualueilta. Pääosa vastaajista on joko sairaanhoitajia terveyspalveluista, vanhuspalveluista sekä sosiaalihuollon ammattilaiset perhe- ja sosiaalipalveluista. Toivomme Chatin tuovan helpotusta muun muassa Terveysneuvon ja ajanvarauksen numeron ruuhkiin, kertoo Sormunen.

Kuva kannettavasta tietokoneesta, jonka näytöllä on avoinna www.essote.fi nettisivu. Oikeassa reunassa on näkyvillä uusi Chat-palvelun asiointi-ikkuna
Essoten uusi Chat löytyy nettisivujen oikeasta laidasta.

Uusi Chat on ensimmäinen osa Etelä-Savon sote-uudistuksen palvelujen ns. digitaalisen asiointi-ikkunan kehittämistyötä. Palveluja pilotoidaan Essotessa ja otetaan myöhemmin käyttöön koko hyvinvointialueella. Tulevaisuudessa asiakas voi ottaa sote-palveluihin yhteyttä myös muita sähköisiä kanavia pitkin.

– Palvelujen digitalisointi on yksi keino nostaa asiakas yhä enemmän ja paremmin palvelujen keskushenkilöksi. Hän voi itse ja kotoaan tehdä asioita helpommin kuin aiemmin, kertoo Sormunen.

Tarkoituksena on yhtenäistää toimintatapoja ja -prosesseja, jotta sote-palvelut ovat aiempaa paremmin kansalaisten saavutettavissa myös digitaalisten välineiden kautta. Samalla palvelutuotannon tuottavuus ja vaikuttavuus paranevat.

Etelä-Savon sote-uudistus toteutti syksyllä 2020 verkkokyselyn digitaalisista palveluista koko maakunnassa. Tulosten mukaan noin 45 prosenttia 519 vastaajasta olisi valmis asioimiaan pääsääntöisesti digitaalisesti. Liki puolet, 49,7 prosenttia haluaisi myös Chat-palvelun maakuntalaisten digitaaliseen asiointi-ikkunaan.

  • Terveysneuvon Chat-palvelu on auki arkisin klo 8–15 ja se on tarkoitettu yleiseen terveysneuvontaan.
  • Työikäisten sosiaalityön Chat-palvelu on auki tiistaisin ja torstaisin klo 13–15 ja se on tarkoitettu nimensä mukaisesti työikäisten sosiaalityöhön liittyen yleiseen neuvontaan ja ohjaukseen.
  • Palveluneuvon Chat-palvelu on auki arkisin klo 8–15 ja se on tarkoitettu vanhus- ja vammaispalvelujen kiireettömään palveluohjaukseen ja neuvontaan. Palveluneuvon Chat aukeaa myöhemmin maaliskuun aikana.

Lisätietoja

Anni Sormunen
ICT-hankekoordinaattori
Etelä-Savon sote-maakuntauudistus
anni.sormunen [at] etela-savo.fi