Essotessa on kokeiltu uutta asiakastyytyväisyyttä mittaavaa palvelua, jonka avulla kuntayhtymä haluaa kuulla asiakkaiden kokemuksia palvelujensa laadusta.

Palvelussa käymisen jälkeen osa asiakkaista saa tekstiviestin käyntiä seuraavana arkipäivänä. Viestiin vastaamalla tai viestissä olevaa linkkiä klikkaamalla pääsee kertomaan asiointikokemuksestaan sekä myös antamaan vapaamuotoisesti käyntiin liittyvää palautetta.

Kuntayhtymä aloitti tietojen keräämisen yksiköistä, joista tulee eniten palautetta Essoten muita palautekanavia pitkin.

– Julkisuudessa ja muissa palautejärjestelmissä näkyvät usein tyytymättömät. Meitä on jopa hieman yllättänyt, että suurin osa asiakkaistamme on erittäin tyytyväisiä kuormitettuihin palveluihimme, joiden suhteen tulee usein kritiikkiä, iloitsee johtava sosiaalityöntekijä Antti Mäkelä Essoten Johdon tuen yksiköstä.

Palautetta on kysytty päivystyksen, vastaanottoalueen (keskussairaala ja Mäntyharju) ja suun terveydenhuollon asiakkailta Mikkelissä ja Mäntyharjulla. Kysely kohdistetaan käyntipaikan mukaisesti siten, että yksittäisen lääkärin, hoitajan tai suuhygienistin nimi ei tule esiin.

– Kysely lähtee satunnaisesti näiden mainittujen palvelualueiden asiakkaille. Jos asiakas käy useasti, niin hänelle tulee vain yksi kysely. Laajennamme kyselyä vähitellen kuntayhtymän muihinkin palveluihin. Kyselyjen erilaisia toteutusmalleja mietitään myös, kertoo Essoten palveluohjauspäällikkö Tuula Taivalantti.

Annettua palautetta voi seurata Essoten mobiiliapplikaation kautta.

Palautejärjestelmä tekee tulokset näkyviksi työntekijöille. Palaute on julkaistu Essoten nettisivuilla ja mobiiliapplikaatiossa. Myöhemmin palautteet tulevat myös toimipaikkojen info-näytöillä.  Tekstimuodossa annetut viestit lähtevät yksiköihin, joissa niitä hyödynnetään palvelujen laadun varmistamiseksi.

–  Henkilökuntamme kannalta on hyvä, että positiivisen palautteen määrä näkyy heille. Julkisuuden kautta tuleva kuva vääristää helposti tilannetta, Taivalantti kertoo.

Asiakastyytyväisyyskysely perustuu aina asiakkaan haluun antaa palautetta. Tekstiviestiin voi olla vastaamatta eikä viestin perään kysellä uudestaan.

Toiminnan tarkoituksena on parantaa nykyisestäänkin Essoten palvelujen laatua ja tuoda palvelujen käyttäjien kokemuksia osaksi päivittäistä työn laatujohtamista.

Katso palautteet täältä

Päivystyksen palaute

Vastaanottojen palaute

Suun terveydenhuollon palaute

Katso muut palautteen antamisen mahdollisuudet täältä

 

Lisätietoja

Tuula Taivalantti
Palveluohjauspäällikkö
Johdon tuen yksikkö, Essote
tuula.taivalantti [at] essote.fi
040 359 6734

Antti Mäkelä
Johtava sosiaalityöntekijä
Johdon tuen yksikkö, Essote
antti.makela [at] essote.fi
040 359 6825