Kriisin kohdanneet saavat laajasti apua. Alustava kokeilu jatkuu heinäkuuhun.

Kriisiin joutuneen henkilön auttaminen mullistuu Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymässä (Essote) vuodenvaihteessa. Essoten päivystyksessä asiakkaan tilannetta aletaan katsoa sairaanhoidon lisäksi laajemmin kokonaisuutena.

Myös käytännöt ja puhelinnumerot yhtenäistyvät. Nykyisellään toimintatavat ovat hyvin erilaisia kuntayhtymän alueen eri paikkakunnilla.

Essotessa kehitetään nyt monitoimijapäivystystä, jonka ansiosta vuodenvaihteen jälkeen voidaan auttaa ihmisiä ympäri vuorokauden nykyistä laajemmin heidän haasteellisissa elämäntilanteissaan.  Essoten hallitus on hyväksynyt (9.6.) päivystyksen mullistavan toimintamallin käyttöönoton.

Päivystyspalvelujen monipuolistaminen käynnistyi syyskuussa 2015, kun Etelä-Savon sairaanhoitopiirin akuuttipsykiatrian hoitaja alkoi työskennellä lauantaisin ja sunnuntaisin kello 9-17 yhteispäivystyksessä.

Sosiaalipäivystyksen kokeilu alkoi helmikuussa ja jatkuu 25.7. saakka.  Kehitystyön jälkeen se otetaan täydessä laajuudessa käyttöön vuoden 2017 alusta.

–  Kokeilemme nyt käytännössä palvelujen monipuolistamista ja etsimme hyötyjä asiakkaalle. Uuden toimintamallin avulla yhdistämme yhden numeron taakse 24/7 sosiaali- ja kriisipäivystyksen. Ensi vuoden alusta asiakas saa äkillisessä tilanteessa suoraan yhteyden asiaa hoitavaan sosiaalityöntekijään. Nyt tilanne on asiakkaan kannalta mutkikkaampi, eikä apua aina saa, kertoo hankekoordinaattori Katja Saukkonen.

Äkillisessä tilanteessa apua antavat kuitenkin edelleen useat tahot, mutta saman numeron kautta.  Julkista palvelua täydentävät järjestötoimijoista Mikkelin Kriisikeskus ja Viola ry.

Äkillinen tilanne voi olla esimerkiksi huoli lapsesta tai perheen tilanteesta, onnettomuus, läheisen kuolema tai vakava sairastuminen, väkivallan kohteeksi joutumine tai muu hankala elämäntilanne. Äkillinen tilanne voi koskettaa yksittäistä henkilöä, perhettä ja yhteisöä.

Vuoden loppuun saakka sosiaalipäivystyksen työntekijän tavoittaa numerosta 044 794 2394 (arkisin klo 16–08, pe klo 16-ma klo 8 ).

Kokeilun aikana lauantaina ja sunnuntaina klo 9.45–17.00 puheluihin vastaa sosiaalityöntekijä. Muina aikoina puhelut ohjautuvat seudulliseen sosiaalipäivystysyksikköön.

Sosiaalipäivystyksen kokeilun aikana hoitajan työparina yhteispäivystyksessä viikonloppuna työskentelee sosiaalityöntekijä, joka toimii koko Etelä-Savon alueen sosiaalipäivystäjänä.

Sosiaalipäivystys toimii alueellisena Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mikkelin, Mäntyharjun, Pertunmaan, Pieksämäen, Rantasalmen ja Sulkavan alueella. Virka-aikainen yhteydenottonumero löytyy kuntien kotisivuilta. Hätätilanteissa otetaan yhteys aina hätänumeroon 112.

Faktoja sosiaalipäivystyskokeilusta

Kokeilun toteuttaja: Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän Kaste -rahoitteinen Esso-hanke yhteistyössä Mikkelin kaupunki ja Juvan kunta

Monitoimijapäivystyksen yhteistyötahot: Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä, Etelä-Savon alueen kunnat, Hätäkeskus, Itä-Savon poliisilaitos, Mikkelin Kriisikeskus ry, Viola ry

Lisätietoja

Katja Saukkonen
Hankekoordinaattori
katja.saukkonen@esshp.fi
044 351 6616
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä/ Esso-hanke