Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko vaikeuttaa merkittävästi myös Essoten lähete- ja ajanvarauskirjeiden ja asiakasohjeiden sekä laskun toimittamista. Essotesta lähtee noin 300-400 kirjettä päivittäin ja lakko vaikuttaa luonnollisesti myös kuntayhtymään tulevaan postiin.

– Lakolla voi olla vaikutuksia myös potilasturvallisuuteen, kun asiakkaalle lähetetyt kutsukirjeet eivät mene perille. Nyt kannattaa käydä kirjautumassa sähköisen asiointipalvelun käyttäjäksi, jolloin kutsu- ja muut kirjeet tulevat kotiin sähköisesti, vinkkaa Essoten johtajaylilääkäri Jarmo J. Koski.

Terveyspalveluissa muille asiakkaille pyritään soittamaan kutsut ja potilasohjeistukset. Puheluja soittavat pääasiassa osastonsihteerit.

– Puhelimitse kutsuttavia tulee olemaan todella paljon. On lisäksi haastavaa, miten mm. tutkimusohjeita sisältävät potilasohjeistukset saadaan puhelimitse hoidettua. Haasteeksi nousee myös asiakkaiden tavoitettavuus sekä heidän mahdollisuutensa ottaa ohjeistusta vastaan, kun soitamme.  Oman lisänsä tähän tuo tämän hetkiset vähentyneet resurssit, sillä äskettäisen rekrytointikiellon aikana menetimme valitettavasti paljon osaavaa työvoimaa, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Johanna Pulkkinen osastonsihteeripalveluista.

Laskut

Laskujen maksuaikaa pidennetään. Tällä hetkellä Essoten laskujen maksuehto on 21 vuorokautta, mutta se pitenee lakon aikana 28 vuorokauteen.

Vanhus- ja vammaispalvelut

Essoten vanhus- ja vammaispalveluiden asiakasohjeita, tiedotteita ja päätöksiä sekä hakemusten tilanteita voi kysyä suoraan palveluneuvosta tai Essoten palveluohjauksen toimipisteistä.  Tarpeen vaatiessa asiakkaisiin ollaan yhteydessä myös puhelimitse.

Vanhus- ja vammaispalvelut on laittanut tällä viikolla tietoa kuljetuspalvelumuutoksesta, joka tapahtuu vuodenvaihteessa.

– Emme tiedä, ovatko nämä tiedotteet ehtineet perille. Uuden asiakasohjeen postitus tästä asiasta on heti joulukuun alussa. Lakolla voi olla vaikutus tämän asian ymmärtämiseen, jos asiakasohjetta ei saada heille ennen vuodenvaihdetta, kertoo vammaispalveluiden palvelupäällikkö Anne-Maarit Paunonen.

Samoin vammaispalveluista lähetettävät reagointikirjeet eivät ehdi lakisääteissä ajassa. Reagointikirje on asiakkaalle lähetettävä tieto, jossa kerrotaan että hänen asiansa on laitettu vireille. Laki vaatii hakemukseen reagointia seitsemän päivän sisällä.

Perhe ja sosiaalipalvelut

Essoten perhe- ja sosiaalipalvelut lähettävät postin kautta kaikki viranomaispäätökset, perhepalvelujen kutsut ja esitietolomakkeita, joita ei ole nettisivuilla: täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätökset, etuuksiin liittyvät lisätietopyynnöt, lastensuojelun päätökset ja lastensuojelun kuulemiskutsut vanhemmille.

Mikäli ensi viikolla on lähdössä kiireellistä postia ja lakko toteutuu, skannataan päätökset, kutsut, maksusitoumukset jne. ja ne laitetaan turvasähköpostilla asiakkaille ja/ tai yhteistyökumppaneille. Mikäli asiakkaalla ei ole sähköpostia tai puhelinta, asiointi tapahtuu tarvi ttaessa Mikkelin sosiaalikeskuksessa (Vilhonkatu 9-7) tai lähikuntien palvelupisteissä, joihin toimitetaan asiakkaalle lähtevää postia. Mikkelissä Essotesta lähtevä Kelan posti viedään suoraan Kelalle.

Lisätietoja

Jarmo J. Koski
Johtajaylilääkäri
Essote
jarmo.koski [at] essote.fi
044 351 2541

Anne-Maarit Paunonen
Palvelupäällikkö
Vammaispalvelut
anne-maarit.paunonen [at] essote.fi
040 359 6930

Pirjo Kirvesmies
Palvelupäällikkö
Perhe- ja sosiaalipalvelut
pirjo.kirvesmies [at] essote.fi
040 522 5359

Johanna Pulkkinen
Asiakaspalvelupäällikkö
Osastonsihteeripalvelut
johanna.pulkkinen
044 351 6637